zondag 15 september 2013

Hoe maak jij het einde van een biesje vast?

Ik kreeg het idee om het eens te fotograferen (en ontdekte zo ineens ook de maxi-close-up op mijn camera!).
Na wat geklungel, ben ik nu op een moment gekomen dat ik eigenlijk best tevreden ben van de afwerking van het biesje. Het sluit mooi aan, is geen dikke prop, Geen geknoei meer met de naaimachine om over al die lagen te geraken...

En waarschijnlijk is dit een heel bekende manier voor velen. Maar er zijn nog steeds mensen die er problemen mee hebben.

Dus een mini 'tutorial' van hoe ik mijn biesjes aanzet...

Dit is een halsbies. Allereerst laat ik de zijnaad of de naad van de raglanmouw in dit geval open. Over de rest van de lengte stik ik de bies wel al vast.


Ik speld de naad toe, maar zorg er wel voor dat de bies er niet tussen komt te zitten.
 
Ik stik de zijnaad toe.

 
En bekom dan dus dit effect. De bies hangt aan die uiteinden nog los, maar de zijnaad is nu toe.
 
 
Ik leg de bies mooi op de rest van de stof en pas het mooi aan, zodat het uitkomt met de naad.
We volgen het blauwe speldje. Het oranje en bovenste zwarte speldje verwijder ik om makkelijk verder te kunnen.
 
 
Ik zorg dat de buitenstof niet mee onder het naaivoetje kan geraken en stik de bies dicht. Ik knip daarna de overschot af tot ik ongeveer nog 1cm heb aan beide kanten.
 
Die vouw ik elk naar een kant, zodat de naad mooi plat komt te liggen en ik stik de rest van de bies op de buitenstof.
 
Dan bekom je dus dit.
 
Speld de boordstof om de rand. Ik knip de 'resten' mooi tot op het tweelingstiksel weg.
 
Aan de goede kant krijg je dan dit te zien. De naad van de halsbies loopt over in de naad van de raglanmouw.
Nog een tweelingstikseltje er over en klaar...
 
De eerste keer dat ik zoiets doe, dus ik hoop dat het wat duidelijk is. ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie is altijd fijn, dank je wel! :)